MOTOR-ID CIRCUIT DAG

Maandag 23 maart 2022 zijn wij met 11 klanten een dag op het circuit gaan rijden. Ieder kon op zijn eigen niveau inschrijven en zo naar eigen vermogen zich vermaken en dit alles op het TT circuit van Assen. Voor ons een geslaagde dag en ook de deelnemers waren enthousiast, hieronder een paar verslagen van deelnemers en natuurlijk wat foto’s om de sfeer te beleven.

Verslag 1:

Motor-ID circuit dag 23-5-2022 TT-Circuit Assen
In samenwerking met Circuitschool hebben Wim en Monique speciaal voor klanten en bekenden een circuit dag georganiseerd. Iedereen kon zich inschrijven via Circuitschool onder vermelding van Motor-ID.

In totaal hebben (11) mensen zich ingeschreven. Voor een aantal mensen hun allereerste circuit dag ooit. Op de zondagavond ervoor hebben Wim en Monique een BBQ georganiseerd voor alle Motor-ID deelnemers aan de circuitdag. ’S Middags werd het vlees etc. al gebracht en toen iedereen gearriveerd was rond 19 uur ging de BBQ aan.
Het gesprek ging natuurlijk over motoren, motoren en nog eens motoren en natuurlijk de circuitdag. Enorme spannend als het je allereerste circuit dag is en je dus op het asfalt van het TT-circuit mag gaan rondrijden, net zoals de MotoGP dat doet.

Wim had een pitbox geregeld waar 7 motoren in stonden, een aantal waren op de motor naar Assen gekomen en hadden hun motor nog nodig om naar het slaapadres te gaan. Het was droog en zonnig en de motoren hebben verder buiten gestaan.
Na de BBQ even de kilootjes er weer aflopen en samen met Wim een ronde lopen over het circuit om toch alvast even kennis te maken met het asfalt en de bochten.
We konden ons allemaal ook al inschrijven en dus richting de inschrijving, hier werden de groepen ingedeeld. Wim werd ingeschreven als instructeur zodat hij kon voorrijden voor de wat minder ervaren mensen. De rest was verdeeld over de groepen A t/m E, A de snelste groep en E de groep met instructie. 1 in groep A, 1 in groep B, 1 in groep C, 3 in groep D, 5 in groep E.

Toen was het maandag, ’s morgens toch wel wat spanning hier en daar, met je mooie straatmotor het circuit op. Hier en daar moest er toch ook nog even wat koffers van de motor gesleuteld worden want je kan natuurlijk niet met koffers en al gaan rijden, verder nog wat spiegels afgeplakt want die heb je op het circuit niet nodig, vooruit kijken is het motto, immers iemand die achter je rijdt en jou voorbij wil moet moeite doen, jij kan gewoon je eigen lijnen blijven rijden. Groep E was de groep met instructie waarbij Wim zelf voorrijder was en iedereen de juiste lijnen liet zien.

Na de 1ste sessie allemaal lachende gezichten, want op een circuit rijden is wel heel erg leuk. Rondetijden zijn niet belangrijk, het plezier wel. Totaal waren er 5 sessies voor elke groep, waarbij de deelnemers in groep A, B en C de rondetijden wel belangrijk vonden evenals plezier, echter na een paar sessie gingen er toch ook in de groep E stemmen op dat ze toch eigenlijk wel snellere rondetijden zouden willen. Zondagavond hadden we het er over gehad dat voor de eerste keer een rondetijd van 2:25 helemaal niet gek is. Dat werd dus toch ook wel het streven, en zelfs behaald.

De andere rijders in de groepen vrij rijden deden het ook prima, iedereen is blijven zitten en lekker hun rondes gereden. Ook hier waren een paar rijders die nog niet heel veel ervaring hadden op het circuit maar zeker goed en netjes gereden hebben.
Helaas hadden we 1 valpartij in groep B, motor toch wel wat schade en hier en daar wat pijntjes voor de rijder, gelukkig niets heel ernstigs. Het was een zonnige dag dus heerlijk om te rijden, al was het toch ook wel aan de warme kant. Laat in de middag kwamen er wel een paar regendruppels, maar geen regen van betekenis. Al met al een leuke en gezellige dag met dank aan Wim en Monique, voor herhaling vatbaar.

Verslag 2:

Circuitdag 23 mei 2022

Op maandag 23 mei werd op TT Circuit Assen een circuit dag georganiseerd. Motor-id bood de mogelijkheid om hier in groepsverband aan deel te nemen. Wij waren erbij!

22 mei 2022 kwart over 12. In de verte hoor ik een motor aankomen en toen wist ik het, het avontuur van een deelname aan een circuit dag was begonnen. Zoiets waarvan je altijd zegt dat je het wel eens een keer wil doen, maar wat er nooit van komt. Misschien komt het door de coronaperiode, of misschien door het enthousiasme van mensen die ons voor zijn gegaan, maar deze keer hebben we doorgepakt en gaan we de baan op!

Op zondag de 22e zijn we ‘s middags naar Assen gereden: een lange snelwegrit, onderbroken door een aantal tank stops. Bij de Moto-id-pitbox aangekomen maakten we kennis met de andere leden van de groep. Het was een bont gezelschap: van groentjes tot fanatiekelingen met eigen circuitmotoren. Maar stuk voor stuk motorliefhebbers, dus aan gespreksstof geen gebrek.

’s Avonds stond een uitgebreide barbecue op het programma, georganiseerd door Wim en Monique. Na afloop konden we ons met een goed gevulde maag officieel aanmelden voor de circuitdag bij Pitbox 1. Hier werden de nummerstickers en de transponders voor de tijdmeting verstrekt. Ter afsluiting werd ‘s avonds het circuit alvast te voet verkend – een flinke wandeling van viereneenhalve kilometer. Een geslaagd einde van een gezellige middag en avond.

De volgende ochtend was het zover: de circuit dag! Eerst vond een briefing plaats waarin de belangrijkste gedrags- en baanregels aangestipt werden. Deze werd beëindigd met wat goede raad: ‘Er valt niets te winnen, maar genoeg te verliezen.’ Oftewel: houd een tempo aan waar je je prettig bij voelt en ga niet over de grens. Iedereen wil heelhuids thuiskomen en na een crash op het circuit geeft de motorverzekering waarschijnlijk niet thuis. Daarna volgde voor de beginnersgroep, waar wij ons voor ingeschreven hadden, een extra briefing. De deelnemers werden in kleine groepjes onderverdeeld per voorrijder op basis van circuitervaring, hoe beperkt ook.

Na de briefing hebben we de nummers en de transponders op de motoren geplakt. Best nog een dingetje als je eigenlijk geen kuip hebt, maar met wat tips is het ons gelukt. Een half uur voor de eerste sessie de blaas nog maar eens legen, toch best spannend. Rond half 11 richting het verzamelpunt voor de eerste sessie, waar Wim ons al op staat te wachten. De motoren worden gestart, iedereen gaat in de goede volgorde staan die we hebben afgesproken en daar gaan we!

Weemoedig denk ik (Joost) nog even terug aan hoe ik als mannetje van 10 achterop bij mijn vader naar de TT ben gegaan met mijn neef en wat ooms. Nu dan zelf door de pitstraat rijden en de eerste keer de baan opdraaien voelt echt heel speciaal. De eerste keer door de GT, yes! Alles is heel gebleven. Dan richting start-finish… wauw, hier hebben zo veel legendes gereden en hier rijden we gewoon, ongelofelijk. Heel even voel je je een echte coureur, maar bij de eerste keer serieus door de Strubben, kom je weer terug op aarde… wat een draak van een bocht!

Gedurende de dag zouden alle groepen vijf sessies rijden. Na elke sessie schoven we een positie op. Zo kwam iedereen een keer direct achter de voorrijder (in ons geval: Wim) te rijden om de juiste lijnen goed te kunnen volgen. En dat is al een hele uitdaging, want er komt genoeg op je af op het circuit. Waar begin je te remmen? Waar stuur je in? Wordt er een vlagsignaal gegeven? En op welke zaken moet je vooral niet letten? Als je alleen op de openbare weg gereden hebt, moet je op zo’n brede strook asfalt zonder markeringen en tegenliggers letterlijk even je weg zien te vinden.

Het tempo werd na elke sessie geleidelijk aan opgeschroefd, waarbij Wim tussentijds advies gaf en aandachtspunten aanstipte. Gaandeweg leer je elke bocht steeds beter kennen waardoor je later kunt gaan remmen en de snelheid er beter in kunt houden. Na de vijfde sessie zat de vermoeidheid er tenslotte goed in, en zo hoort het ook. De motoren zijn bovendien ook heel gebleven. Tussen de sessies door natuurlijk de gebruikelijke praat over een glijertje, een hopje links of rechts en zelfs de rondetijden bleven niet onaangeroerd. En de banden zijn ook eens goed gebruikt. Het plezier spatte er bij iedereen in ieder geval behoorlijk van af.

Tijdens de terugreis zijn we van de ene stortbui in de andere beland, maar dat deed niets af aan het plezier van die dag. Wat ons vooral is bijgebleven, is de gezelligheid en de behulpzaamheid van iedereen. Het was een onvergetelijke ervaring die naar meer smaakt. Bedankt allemaal voor de geslaagde dag, en Wim en Monique uiteraard bedankt voor de (meer dan) goede zorgen! Tot de volgende keer!

Joost & Marnix

Ducati clubrace 2022

 

In het weekend van 27 t/m 29 mei vond de jaarlijkse Ducati clubrace plaats. Dit jaarlijks terugkerend evenement staat in het teken van de Ducati en alle daarbij behorende facetten.

Tevens was MOTOR-ID evenals vele voorgaande jaren aanwezig met diverse rijders. Zowel de allernieuwste tot de oudjes werden door ons vertegenwoordigd. Het is ons dit jaar gelukt om in de Pro-thunder klasse de eerste prijs te behalen.

Ook werden wij dit jaar in onze pitbox verrast door Troy Bayliss, meervoudig winnaar van het Superbike World Championship ( 2001/2006/2008). Op het TT circuit van Assen werd hij eind april 2008 winnaar in de daar verreden Superbike race.

En ook dit jaar hadden wij een deel van onze winkel verplaatst naar het circuit, waar wij met veel plezier de echte liefhebber hebben voorzien van diverse leuke spullen.

Om deze hele verhuizing van diverse motoren en alle Ducati spullen en natuurlijk onze persoonlijke overnachting attributen te vervoeren zijn wij dit jaar gesponsord door de PALLETCENTRALE, waarvoor natuurlijk onze grande merci!

Het was een leuk en gezellig weekend waarvan wij enorm hebben genoten.

 

 

MOTOR-ID    KICK-OFF DAY 2023

Klik op onderstaande link voor een sfeerimpressie.

 

https://youtu.be/DG0D9oXLaAs

 

Ducati clubrace 2023

Het weekend van hemelvaart stond dit jaar in het teken van de Ducati in alle vormen maten en modellen. De jaarlijkse clubrace vond weer plaats en dit was wederom een geslaagd evenement. Ook dit jaar was Motor-id weer vertegenwoordigd met een aantal rijders in div klassen. Dit jaar behaalde een van onze rijders de eerste plaats in de open B klasse, hierbij feliciteren wij Frank nogmaals met het behaalde resultaat.

Wij bedanken ook alle bezoekers en fanatieke aanhangers voor hun steun en aanmoedigingen, en natuurlijk de Palletcentrale voor het mogen gebruiken van hun voertuig!!!

Hieronder wat leuke plaatjes van ons uitje.